مراقبت‌های بعد از کاشت ایمپلنت شامل چه مواردی است؟

پس از آنکه همه مراحل ایمپلنت دندان به اتمام رسید حال نوبت شماست که با مراقبت و نگهداری خوب از آن طول عمر ایمپلنت خود را طولانی تر کنید  و موفقیت کاشت ایمپلنت را با درصد بالاتری روبرو کنید. از ایمپلنت مانند دندان طبیعی مراقبت کنید.


شما در یک یا چند مرحله عمل جراحی کاشت دندان را انجام خواهید داد، در این مراحل ممکن است برخی از ناراحتی‌های معمولی مرتبط با هر نوع جراحی دندانپزشکی را تجربه کنید، مانند:



  • تورم لثه‌ها و صورت

  • کبودی پوست و لثه

  • درد در محل کاشت

  • خونریزی جزئی


ممکن است بعد از عمل جراحی کاشت دندان به داروهای ضد درد یا آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. در صورت تورم، ناراحتی یا هر مشکل دیگر در روزهای بعد از عمل بدتر می‌شود، به جراح خود مراجعه کنید.


بعد از هر مرحله از عمل


بعد از هر مرحله از عمل، ممکن است در حالی که محل جراحی بهبود می‌یابد ، نیاز به خوردن غذاهای نرم داشته باشید. به طور معمول، جراح شما از بخیه‌هایی استفاده می‌کند که خودبخود از بین می‌روند. اگر بخیه‌های شما خودشان حل نشدند، پزشک شما آنها را حذف می‌کند.


 برای تسریع فرایند بهبود و کسب نتایج دلخواه رعایت نکات مربوط به مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان و اهمیت بسیار زیادی دارد که برخی از این نکات به شرح زیر می‌باشند:


پس از جراحی بروز مقداری خونریزی طبیعی است که می‌توان با فشار دادن محل خونریزی به کنترل آن پرداخت. در صورتی که خونریزی پس از جراحی ادامه پیدا کند می‌‌تواند به مدت نیم ساعت یک تکه گاز مرطوب روی محل مورد نظر قرار دهید و آن را فشار دهید ولی در صورتی که خونریزی ادامه پیدا کرد فورا با پزشک خود تماس بگیرید.



در هر نوع جراحی در دهان انجام می‌شود روز مقداری تورم طبیعی است و شما می‌توانید با استفاده از کمپرس یخ روی قسمت بیرونی گونه خود به کاهش تورم و ناراحتی حاصل از درمان کمک کنید. معمولاً دندان پزشکان توصیه می‌‌کنند که به مدت ۳۰ دقیقه به استفاده از کمپرس یخ پردازد و به مدت ۳۰ دقیقه آن را از روی صورت خود بردارید. در چند شب اول پس از جراحی کاشت ایمپلنت قرار دادن سر روی یک سطح مرتفع می‌تواند به کنترل تورم کمک کند.


در دو روز اول پس از جراحی به منظور جلوگیری از ورود مواد غذایی به درون زخم دندان پزشک به شما توصیه می‌کند که از مواد غذایی مایع استفاده کنید و از روز سوم به مصرف غذاهای شبه مایع از قبیل پوره سیب زمینی و تخم مرغ بپردازید و آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. شما می‌توانید پس از یک هفته رژیم غذایی معمولی خود را شروع کنید ولی باید به شدت از سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید.


شما می‌‌توانید به مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک تجویز شده توسط متخصصین ایمپلنت بپردازید. در هنگام مصرف داروهای خوراکی نصف فنجان آب بخورید تا از میزان التهاب معده کاسته شود و داروها جذب بدن شوند.


یک شب پس از جراحی در از دهان شویه یا محلول آب نمک استفاده کنید سپس بخوابید. پس از هر بار غذا خوردن در طول روز چهار یا پنج بار از محلول آب نمک برای شستشوی دهان خود استفاده کنید. شما می‌توانید در حدود ۴ هفته پس از کاشت ایمپلنت دندان‌های خود را به آرامی مسواک بزنید.


پس از جراحی کاشت ایمپلنت سطح فعالیت جسمانی خود را کاهش دهید ولی می‌توانید پس از چند روز کمی فعالیت جسمانی داشته باشید اما بهتر است تا یک هفته اول پس از عمل از انجام تمرینات ورزشی سنگین خودداری کنید.


در صورتی که شما از دندان مصنوعی کامل یا فقط برای یک قسمت از ان خود استفاده می‌کنید باید دندان پزشک به تنظیم آنها بپردازد تا مانع فرایند بهبود نشوند. شما می‌توانید بعد از جراحی ایمپلنت با دندان پزشک خود در این رابطه صحبت کنید. 

منبع خبر :